Noslēdzas nodarbības skolēniem par pārtikas ietekmi uz vidi
Noslēdzas nodarbības skolēniem par pārtikas ietekmi uz vidi
06.06.2024
ES līdzfinansētas EIT Food programmas projektā WISEBITES un sadarbībā ar Food Educators skolēni iepazinās ar īsajām pārtikas piegādes ķēdēm, lauksaimniecības sistēmām - konvencionālā, integrētā audzēšana, bioloģiskā -, to ietekmi uz vidi un diskutēja par saviem pārtikas patēriņa paradumiem.
Varbūt esat dzirdējuši teicienu “Balsot ar maciņu”? Pērkot pārtikas produktus, izvēlamies, kādas audzēšanas un ražošanas metodes atbalstām, kādu vidi vēlamies veidot ap sevi un beigu beigās arī izvēlamies, kur nokļūst mūsu maksātā nauda - Latvijā un attiecīgos maksājumos, kas uzlabo vietējās kopienas labklājību, vai tomēr citur.
Tomēr balsošana ar maciņu var būt limitēta, ja trūkst kādas informācijas. Kamēr biežāk tiek runāts par pārtikas ietekmi uz veselību, otrā plānā paliek citi faktori, kā pārtikas ietekme uz vidi un īsās piegādes ķēdes, vietējie produkti. Turklāt šie otrā plāna faktori ilgtermiņā ietekmē cilvēku un vidi ap viņu, bieži vien pašiem to neapzinoties. Tāpēc projektā WISEBITES uzsākām šādu diskusiju.
Projektā WISEBITES, kas tiek īstenots ES līdzfinansētas EIT Food programmas aktivitātē Proof of Concept un sadarbībā ar Food Educators, martā, aprīlī un maijā Jumpravā, Iecavā un Rīgā piecās 8.klasēs 2 nodarbību garumā skolēni iepazinās ar īsajām pārtikas piegādes ķēdēm, dažādām lauksaimniecības sistēmām - konvencionālā, integrētā audzēšana, bioloģiskā - , to ietekmi uz vidi.
Rīgā skolēni diskutēja par ietekmi uz vidi dažādos pārtikas piegādes ķēdes posmos un kā, mainot savus ieradumus, mazināt ietekmes katrā no šiem posmiem. Savukārt Iecavā un Jumpravā skolēni apzināja apkārtējo pagastu pārtikas produktu audzētājus un ražotājus un diskutēja par saviem pārtikas patēriņa paradumiem.
Izvērtējot nodarbību sākotnējos rezultātus, varam ne gluži secināt, bet drīzāk gan apstiprināt, ka komunikācija ir svarīga un jāruna par pārtikas ieguvi un pārtikas piegādes ķēdes ietekmi uz vidi.
Skolēni savā ikdienā un pieredzē prot saskatīt noteiktus aspektus, tomēr jābūvē zināšanu pamati, kas ļauj objektīvi izvērtēt savu rīcību. Tas nav atrisināms divās nodarbībās, bet kopaina ir papildināma ar šādu mācību saturu.